اسکراب شنی چیست؟ طرز استفاده، خواص + معرفی ۵ محصول

نوشته شده در 07 بهمن 1402
مراقبت و درمان پوست
اسکراب شنی چیست؟ طرز استفاده، خواص + معرفی ۵ محصول

لایه برداری یکی از مراحل اساسی در برنامه روتین مراقبت از پوست است. این روش، به حذف سلول های مرده و باز کردن منافذ پوست کمک کرده تا در نهایت پوستی صاف و روشن‌تر داشته باشید. یکی از انواع لایه برداری پوست، لایه برداری فیزیکی بوده که با استفاده از اسکراب لایه بردار صورت و بدن انجام می‌گیرد. لایه‌بردارهای فیزیکی معمولاً حاوی دانه‌ها یا ذرات کوچک شن و ماسه هستند و در مدلهای متنوعی همچون اسکراب شنی صورت  و بدن، اسکراب گچی و اسکراب شکری تولید می‌شوند. این محصولات، وقتی روی پوست ماساژ داده می‌شوند، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و می‌توانند به بهبود گردش خون، ایجاد احساس شادابی، لطافت، درخشندگی و طراوت پوست کمک کنند. با این حال، استفاده از لایه‌بردارهای ملایم برای جلوگیری از تحریک یا آسیب به پوست، بسیار مهم است. در این مقاله، به طور کامل با فواید، خواص و طرز استفاده اسکراب شنی آشنا شده و بهترین مدلهای ماسک شنی لایه بردار پوست را خواهید شناخت. در ادامه، با راهنمای کامل شناخت اسکراب شنی، همراه رومدباش باشید:

اسکراب شنی چیست؟

اسکراب شنی یا همان Sand Scrub یکی از انواع محصولات لایه بردار پوست است که از ذرات ریز ماسه برای پاک کردن سلول های مرده پوست استفاده و پوست شما را نرم و صاف می‌کند. این محصول طبیعی مراقبت از پوست، با ترکیباتی از شن‌های ریز،‌ ماسه، روغن های طبیعی، مواد معدنی و مواد تغذیه کننده پوست تشکیل شده تا لایه برداری ملایم و در عین حال موثری را برای پوست صورت ایجاد کند. دانه‌های شن ریز موجود در ماسک شنی،‌ با از بین بردن سلول های مرده روی سطح پوست بدون تحریک آن، احساس طراوت و شادابی به آن خواهد بخشید. اسکراب شنی به گونه ای طراحی شده است که به آرامی سلول‌های مرده پوست، کثیفی‌ها و ناخالصی‌ها را از سطح پوست پاک کرده و همچنین به نرم شدن پوست، بهبود گردش خون و ایجاد احساس آرامش در پوست کمک می‌کند. بافت شنی خاص این مدل از لایه بردارها، به از بین بردن تیرگی پوست کمک کرده و پوستی درخشان و شفاف به شما هدیه خواهد کرد. این مدل از لایه بردارهای فیزیکی، گردش خون را در پوست صورت و بدن بهبود می‌بخشند، سبب تولید کلاژن و الاستین برای داشتن پوستی جوان می‌شوند و مواد معدنی موجود در آنها، پوست را تغذیه کرده و آن را با مواد مغذی ضروری پر می‌کنند.

ماسک شنی برای انواع پوست مناسب است و پوستهای حساس، چرب، معمولی، خشک و حتی مختلط نیز می‌توانند از انواع اسکراب لایه بردار شنی، به آسانی استفاده کنند. اندازه‌های ذرات شن موجود در این مدل اسکرابها، از ریز تا درشت بوده و معمولاً از سنگ‌های کوارتز رسوبی، سیلیس یا سنگ مرمر بسیار ریز آسیاب شده ساخته می‌شوند و باعث زخم و آسیب به پوست نشده و مناسب استفاده برای صورت و بدن هستند؛ بنابراین می‌توانید با خیالی راحت، یکی از آن‌ها را متناسب با نیاز پوست خود انتخاب کنید. (راهنمای انتخاب بهترین روتین مناسب پوست خشک)

خواص ماسک شنی:

در این بخش، فواید شگفت انگیز استفاده از ماسک شنی یا همان اسکراب شنی لایه بردار را در روتین مراقبت از پوست بررسی خواهیم کرد:

  • از بین رفتن موهای زیر پوستی: با استفاده منظم و صحیح از اسکراب شنی، از شر موهای زیرپوستی خلاص شوید. لایه برداری با ماسک شنی، از تجمع سلول‌های مرده در اطراف فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند و احتمال رشد موهای مزاحم روی پوست را کاهش می‌دهد.
  • جذب بهتر محصولات پوستی: با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، اسکراب شنی به محصولات مراقبت از پوست اجازه می‌دهد تا به لایه‌های عمیق‌تری نفوذ کرده تا روتین مراقبت از پوست شما، نتایج بهتری به همراه داشته باشد.
  • افزایش آرامش پوست: ماساژ اسکراب شنی روی پوست، آن را به طور ویژه ای تسکین داده و می‌تواند به آرامش، کاهش التهابات و استرس کمک کند.
  • بهبود گردش خون: ماساژ اسکراب شنی، سبب افزایش جریان خون در پوست شده و به دفع مواد زائد پوست کمک می‌کند. گردش خون تقویت شده، به رساندن مواد مغذی ضروری به پوست کمک کرده و شادابی آن را بهبود می‌بخشد.
  • روشن شدن پوست: با از بین بردن لایه سطحی مرده و کدر پوست، حذف چربی ها و ناخالصی‌ها، شادابی و درخشانی را به پوست هدیه داده، منافذ باز را بسته و جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد.
  • اثر ضدپیری: مصرف ماسک شنی می‌تواند به کاهش تعداد خطوط ریز پوست صورت کمک کند. لایه برداری با این روش، مزایای فراوانی داشته، به کاهش گودی، تیرگی و چروک پوستی کمک کرده و جوانی را به پوست بازمی‌گرداند.
  • ضد جوش: این محصول از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند. لایه برداری با ماسک و اسکراب شنی می‌تواند به جلوگیری از تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست که منجر به آکنه و لک می‌شود کمک کند. 
  • تقویت کلاژن سازی: ماساژ دادن پوست با اسکراب شنی، به تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن، نوعی پروتئین است که به پوست، خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد. با افزایش کلاژن، پوستی سفت‌تر و محکم‌تر خواهید داشت.

طرز استفاده از اسکراب شنی:

برای استفاده از اسکراب شنی در روتین پوستی خود یا به صورت جداگانه، بهتر است موارد زیر را رعایت کرده تا بیشترین بازدهی و کارایی را از این مدلهای لایه بردار صورت و بدن داشته باشید:

  • اگر نوع پوست خود را می‌شناسید مابقی مراحل را دنبال کنید. در غیر این صورت، بهتر است ابتدا مقاله شناخت کامل نوع پوست را مطالعه کنید. 
  • اسکراب شنی متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید. برخی مدلها حاوی چربی، آبرسان یا  ترکیبات ضدجوش بیشتری هستند. پس انتخاب درست محصول مناسب، اهمیت بالایی دارد.
  • قبل از استفاده از محصول، حتما پوست خود را با یک شوینده مناسب، شسته و تمیز کنید تا از هرگونه آرایش، آلودگی یا ناخالصی پاک شود.
  • مقدار مناسبی از ماسک شنی را به وسیله براش ماسک یا با دست، روی پوست مرطوب خود بمالید.
  • اسکراب را به آرامی روی پوست صورت یا بدن، با حرکات دایره ای و دورانی ماساژ دهید. از حرکات تند و پرفشار روی پوست خود پرهیز کنید.
  • در مناطقی که نیاز بیشتری به لایه برداری دارد از اسکراب بیشتری استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای پوست اطراف چشم، از این محصول استفاده نکنید.
  • پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، پوست خود را کاملا با آب ولرم بشویید تا ذرات شن اسکراب از روی پوست پاک شود.
  • اگر از این محصول در روتین مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، استفاده و خرید مرطوب کننده و آبرسان و تغذیه کننده پوست، برای نواحی تازه لایه برداری شده بسیار حائز اهمیت است.

نکات و ترفندهای اسکراب شنی:

  • برای بهترین نتیجه، 2 تا 3 بار در هفته از ماسک شنی در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید. برای جلوگیری از لایه برداری بیش از حد پوست و تحریک آن، بیشتر از این مقدار توصیه نمی‌شود.
  • هنگام ماساژ دادن اسکراب روی پوست خود ملایم باشید و از حرکات خشن و تهاجمی خودداری کنید.
  • پس از مصرف اسکراب شنی و در صورتی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، حتما از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید؛ لایه برداری می‌تواند حساسیت به آفتاب را افزایش داده و پوست را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب، آسیب پذیرتر کند. (فواید استفاده از ضد آفتاب را بخوانید)
  • اسکراب‌های شن حاوی دانه های ریز ماسه می‌توانند برای پوست صورت و بدن مفید و قابل استفاده باشند؛ برای نواحی ظریف‌تر مانند پوست صورت، اسکرابی با دانه های شنی ریز را انتخاب کنید.
  • قبل از این که از ماسکهای شنی استفاده کنید،‌ حتما آن را روی بخش کوچکی از پوست تست کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه واکنش و حساسیتی به آن ندارید.

معرفی ۵ اسکراب شنی قوی و پرطرفدار:

 

اسکراب شنی شیر الاغ مکس لیدی

معرفی بهترین مدلهای اسکراب شنی: ماسک شنی شیر الاغ مکس لیدی

این محصول حاوی شیر مغذی الاغ بوده و غنی از انواع ویتامین‌های مفید برای پوست صورت و بدن است. این اسکراب باعث می‌شود تا سلول‌های مرده روی پوست و چربی‌های اضافه حذف شوند و با تحریک و تقویت سلول‌ها، پوست را نرم و صاف می‌کند. این ماسک اسکراب، آبرسان موثری برای پوست است و رطوبت مورد نیاز پوست را حفظ کرده و قابل استفاده برای هر نوع پوستی چه برای صورت و چه برای بدن می‌باشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این اسکراب، پوست را سفید و شفاف خواهد کرد. این مدل برای پوستهای خشک و حساس گزینه بهتری می‌باشد. با حجم ۳۰۰ و ۵۰۰ میلی لیتری، گزینه بسیار مناسبی برای استفاده طولانی مدت برای لایه برداری پوست می‌باشد.

ماسک شنی نعناع مکس لیدی

معرفی بهترین مدلهای ماسک شنی: اسکراب شنی نعنا مکس لیدی

استفاده از این اسکراب نعنا مکس لیدی، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده سطح اپیدرم پوست شده و پوست صورت را نرم و لطیف کرده تا ظاهری صاف و صیقلی پیدا کند. استفاده مداوم از این محصول، با توجه به خاصیت آبرسانی قوی‌ای که دارد باعث رفع چین و چروک‌های ظریف پوست نیز می‌شود. ترکیبات به کار رفته در این اسکراب طبیعی بوده و برای پوستهای چرب و مختلط گزینه مناسبتری است. با حجم ۳۰۰ و ۵۰۰ میلی لیتری، گزینه‌ای عالی برای استفاده بلند مدت برای لایه برداری پوست می‌باشد.

ماسک شنی خیار Max Lady

معرفی بهترین مدلهای اسکراب شنی: ماسک شنی خیار مکس لیدی

اسکراب شنی خیار مکس لیدی، لایه بردار جذابی برای پوست صورت و بدن است که موجب شادابی و روشن شدن پوست می شود. بافت این اسکراب، مانند مدلهای قبل، کرمی بوده و و فرمولاسیون آن عصاره خیار خالص است که جریان خون پوست را بهبود بخشیده و عمل آبرسانی پوست را انجام می‌دهد.  استفاده از این اسکراب ضمن لایه برداری ملایم باعث از بین رفتن آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی از داخل منافذ پوست شده و ضمن جلوگیری از بروز آکنه و جوش باعث رطوبت رسانی عمیق و قوی به پوست می‌شود. این مدل، مناسب انواع پوست به ویژه پوستهای خشک و حساس است. با حجم ۳۰۰ و ۵۰۰ میلی لیتری، گزینه بسیار مناسبی برای استفاده طولانی مدت برای لایه برداری پوست می‌باشد.

اسکراب بدن شنی بیوآکوا مدل شی باتر

معرفی بهترین مدلهای ماسک شنی: اسکراب بدن شنی شی باتر بیوآکوا

این ماسک شنی لایه بردار و آبرسان پوست، برای از بین بردن دانه‌های سر سیاه و انواع لک‌ها و جوش‌های پوستی بسیار مناسب است. پوست بدن را سفید، روشن و شفاف می کند. اسکراب بیوآکوا مدل کره، از عصاره گردو، فندق و دانه های ریز شنی تشکیل شده که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این محصول، باعث حذف سلول‌های مرده و لایه برداری پوست شده و سبب روشن شدن، شفاف و نرم شدن پوست خواهد شد. این محصول، مناسب انواع پوست، به ویژه پوستهای خشک و حساس است و با حجم ۱۴۰ میلی لیتری، انتخاب خوبی جهت استفاده میان مدت با بیشترین اثر مثبت به شمار می‌رود.

اسکراب بدن شنی آووکادو بیوآکوا

معرفی بهترین مدلهای ماسک شنی: اسکراب بدن شنی آووکادو بیواکوا

اسکراب شنی آووکادو بیواکوا، مناسب استفاده برای پوست صورت و به ویژه بدن بوده و با خاصیت آبرسانی و ترکیبات خاص خود، ریزترین منافذ را تمیز کرده و آلودگی‌ها را چه عمقی و چه سطحی پاک می‌کند و این امر باعث جلوگیری از جوش زدن خواهد شد. این محصول با قیمت مقرون به صرفه خود و کیفیت بالایی ک دارد، انتخاب مناسبی برای پوستهای چرب و مختلط خواهد بود. اگرچه حجم کمی که به نسبت دیگر مدلهای اسکراب شنی دارد، از نقاظ ضعف و معایب این محصول به شمار می‌رود.

نحوه استفاده از اسکراب مکس لیدی:

برند مکس لیدی Maxlady، از بهترین مارکهای تولید کننده ماسک لایه بردار پوست صورت و بدن و انواع اسکراب شنی است. به دلیل داشتن مدل‌های متنوعی همچون برنج، هلو، زردچوبه، شیر گاو، آرگان و زغال، قیمت خوب و مقرون‌به صرفه، کیفیت مناسب و حجم بالای اسکرابهای این برند، محبوبیت و استقبال بالایی از آن‌ها در ایران وجود دارد. اگر حجم محصول، برای شما اهمیت زیادی دارد، استفاده از انواع مدلهای اسکراب مکس لیدی با حجم ۱۵۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ میلی لیتری، به شما توصیه می‌شود.در ادامه، طریقه مصرف این مدل از اسکرابها را به طور  کامل توضیح خواهیم داد:

  1. حتما پوست صورت خود را با یک فوم یا ژل شستشوی مناسب پاکیزه کنید. در مورد استفاده از اسکراب شنی برای بدن، بهتر است ابتدا استحمام کرده و هرگونه آلودگی را از بدن بشویید.
  2. استفاده از دستگاه بخور آب گرم برای باز شدن منافذ و کمک به لایه برداری پوست، قبل از استفاده از اسکراب شنی، توصیه می‌شود. بخور دادن به پوست صورت و بدن، به افزایش کیفیت لایه برداری و درخشندگی پوست کمک خوبی خواهد کرد. (خرید دستگاه بخور صورت با بهترین قیمت)
  3. حال که پوست شما آماده شده است، مقداری از اسکراب شنی مکس لیدی را روی پوست خود بمالید. استفاده از براش ماسک سیلیکونی، به شما در این کار کمک خواهد کرد.
  4. روی ناحیه T صورت، چانه و هر ناحیه ای که دارای جوش های سرسیاه یا منافذ مسدود است دقت و توجه بیشتری داشته باشید. برخی از مدلهای این برند، با توجه به ترکیبات آبرسان و ضد جوشی که دارند، به کنترل چربی و از بین بردن منافذ کمک می‌کنند. (برای آشنایی با بهترین روتین برای پوست چرب کلیک کنید)
  5. بگذارید اسکراب، به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیه روی پوست بماند. سپس به خوبی با آب ولرم بشویید.
  6. پس از شستشو، از یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست خود استفاده کنید تا آن را هیدراته و آبرسانی کرده و التهاب و قرمزی احتمالی پوست را تسکین دهید. لایه برداری با ماسک اسکراب شنی مکس لیدی ممکن است باعث شود پوست شما دچار خشکی شود؛ بنابراین مرطوب کردن آن بسیار مهم است. ژل آلوئه ورا، روغن جوجوبا، یک سرم یا کرم آبرسان حاوی هیالورنیک اسید می تواند به جبران رطوبت از دست رفته،‌ کمک کند. (هیالورونیک اسید چیست؟ فواید شگفت انگیز آن برای پوست)
  7. مثل همه مدلهای اسکراب شنی، بهتر است نهایتا ۲ تا ۳ بار در هفته از آن استفاده کنید تا از لایه برداری بیش از حد پوست جلوگیری شود. استفاده مکرر می‌تواند لایه‌های سالم پوست را از بین برده و باعث تحریک و التهاب پوستی شود. هم‌چنین استفاده از آن را در روزهای سرد سال که پوست خشک‌تر است، به هفته‌ای یکبار کاهش دهید.

تفاوت اسکراب شنی با اسکراب شکری:

ماسکهای شنی و اسکرابهای شکری، لایه بردارهای محبوبی هستند که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شوند و پوست را نرم و صاف می‌کنند. هر دوی این مدلها، پوست کدر و مرده را پاکسازی می کنند، اما هنگام انتخاب بین آنها باید چند تفاوت را در نظر گرفت:

  • اسکراب لایه بردار شنی (Sand Scrub) معمولاً حاوی شن و ماسه ریزدانه است که با کرم یا روغن مخلوط شده است و بر پایه مواد معدنی غیر کومدون زا است، به این معنی که منافذ را مسدود نمی کند. این مدل به طور طبیعی ضد میکروبی است و به از بین بردن باکتری‌های روی پوست کمک می‌کند. دانه‌های یک ماسک شنی، معمولاً بزرگ‌تر و زبرتر از اسکراب شکری هستند، بنابراین اسکراب‌های شنی پوست را با قدرت بیشتری لایه‌برداری می‌کنند و برای نواحی زبرتری مانند آرنج، زانو و پاشنه به خوبی عمل می‌کنند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که به ممکن است برای پوست های حساس، تحریک‌کننده باشند. دانه های ریز شن، آن ها را برای استفاده برای پوست نیز مناسب می کند. هم چنین به دلیل چربی کمتر و توانایی لایه برداری بالاتر ماسکهای لایه بردار شنی، برای پوستهای چرب و مختلط گزینه مناسبتری بوده و برای پوست صورت و بدن قابل استفاده می‌باشند.
  • اسکراب لایه بردار شکری (sugar scrub)، حاوی شکر قهوه ای یا سفید است که با روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، زیتون یا جوجوبا مخلوط شده است. قند موجود در این مدل از لایه بردارها، در تماس با پوست ذوب شده و روغن موجود در آن، به رطوبت رسانی پوست کمک می‌کند. (نحوه استفاده از کرم مرطوب کننده و فواید آن). شکر یک مرطوب کننده طبیعی است، به این معنی که رطوبت را به داخل پوست می کشد. بنابراین اسکراب های شکری هنگام لایه برداری، پوست را آبرسانی (هیدراته) می‌کنند. دانه های کوچکتر آنها نسبت به مدل شنی، آن‌ها را برای نواحی ظریف‌تری مانند صورت و گردن ایده‌آل می‌کند. اگرچه روغن موجود در آن‌ها، به نرم شدن پوست و کاهش التهابات و سوزش کمک می‌کند، اما به طور بالقوه می‌توانند منافذ را مسدود کنند و باعث افزایش چربی پوست شوند. این اسکرابها، برای پوستهای خشک و حساس مناسبتر هستند.

نتیجه گیری:

در این مقاله، با مفهوم ماسک شنی، خواص لایه‌برداری پوست با آن و طرز استفاده این سری از محصولات مراقبت از پوست آشنا شدید. شما می‌توانید برای خرید اسکراب لایه بردار پوست با بهترین قیمت، به صورت عمده و از معتبرترین برندها، از فروشگاه اینترنتی رو مد باش اقدام کنید.

  • ساماندهی
کلیه حقوق متعلق به رو مد باش است