برای پوست چرب چی خوبه؟ درمان، مراقبت و روتین مناسب پوست چرب و جوشدار

نوشته شده در 25 مرداد 1402
مراقبت و درمان پوست
برای پوست چرب چی خوبه؟ درمان، مراقبت و روتین مناسب پوست چرب و جوشدار

راهکار طلایی روتین پوست چرب و جوش دار

یکی از معضلات بزرگی که هر خانم و آقایی ممکن است با آن مواجه شود داشتن پوست چرب است. پوست چرب به معنای افزایش تولید چربی در پوست است که ممکن است به علت عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، استفاده از محصولات ضد آفتاب نامناسب، یا حتی استفاده نکردن از ضدآفتاب برای محافظت پوست در مقابل اشعه‌های مضر یا (فرابنفش) نور خورشید، استرس و هورمون‌ها ایجاد شود. پوست چرب معمولاً در اکثر نواحی صورت (پیشانی، بین ابروها و بین بینی و چانه) و در ناحیه گردن و شانه‌ها بیشتر دیده می‌شود.
ویژگی و علائم پوست چرب شامل براقیت، لکه‌های چرب، جوش‌های سفید یا چرکی و جوش‌های سر سیاه (کومودون)، التهابات پوستی، ترشح بیش از حد چربی و احساس چربی و دهانه باز پوست یا اصطلاحا منافذ باز و بزرگ (پوست پرتقالی) است.
اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود مشکلات دیگری مانند: مسدود شدن منافذ، باز و بزرگ شدن منافذ و حتی دهیتراته شدن پوست به وجود می‌آید و  برای درمان این مشکلات با روند طولانی‌تر و سخت‌تری روبه رو می‌شویم. 
برای شناخت دقیق‌تر و کامل‌‌تر پوست چرب، مقاله‌ی نوع پوست من کدومه؟ راهنمای کامل شناخت نوع پوست را مطالعه کنید.
شناخت کامل و جامع نوع پوست چرب و جوشدار
مراقبت از پوست چرب و جوشدار چجوریه؟ برای پوست چرب چی خوبه؟ پاکسازی پوست چرب و جوشدار به چه شکله؟ بهترین محصولات روتین پوست چرب و جوشدار چه چیزهایی هستند؟ برای جوش صورت چی خوبه؟ چجوری جوش و جای جوش‌هام رو از بین ببریم؟ مراقبت و درمان پوست چرب و جوش دار چگونه است؟ علت چرب شدن پوست چرب چیست؟ 
این‌ها سوالاتی مهم هستد که اغلب ذهن ما را درگیر خود می‌کنند. حالا برای رهایی از این مشکلات شایع پوست باید چه راهکاری در پیش بگیریم که به نتایج مطلوبی از آن دست پیدا کنیم؟
چند قدم تا رسیدن به پوستی صاف و بدون جوش. در این مقاله با راهکارها و روش‌های ساده مراقبت‌ مناسب با پوست چرب و جوش‌دار آشنا می‌شویم.
مراقبت از پوست چرب می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

1. شستشوی صورت: در روتین روزانه خود دو بار یک بار صبح و یک بار شب از یک محصول شوینده مناسب پوست چرب، برای پوست چرب استفاده کنید. از محصولاتی که حاوی عناصر ضد باکتری و ضد التهاب و سالیسیلیک اسید هستند استفاده کنید. فیس‌براش‌ها ابزار‌هایی در انواع مختلف و محصولاتی با پاک‌کننده‌گی عمیق منافذ از، آلودگی‌ها می‌باشند. می‌توانید برای شستشوی بهتر و موثرتر از این محصولات بهره بگیرید.

2. استفاده از تونر: پس از شستشوی صورت، از یک تونر مناسب برای پوست چرب استفاده کنید. تونر به پوست کمک می‌کند تعادل رطوبتی خود را حفظ کند و بازمانده‌های آلودگی را از پوست بردارد. به علاوه تعادل چربی را کنترل کرده و به مرور زمان باعث بسته شدن و کوچکتر شدن ظاهر منافذ می‌شود. 

3. استفاده از محصولات ضد جوش و کنترل چربی: از محصولات ضد جوش و کنترل چربی مانند لوسیون‌ها و آبرسان‌ها، کرم‌های ضدجوش و هم‌چنین سرم‌های مراقبتی و درمانی مناسب برای پوست چرب که بیشتر حاوی سالیسیلیک اسید هستند استفاده کنید. این محصولات به پوست کمک می‌کنند تولید چربی را کاهش دهند و پوست را مات و ضد براق کنند.

4. استفاده از ماسک صورت: هفته‌ای یک الی دو مرتبه از ماسک‌های مناسب برای پوست چرب استفاده کنید. این ماسک‌ها به پوست کمک می‌کنند چربی را جذب کنند و باعث تمیزی و روشن شدن پوست می‌شوند.

5. استفاده از ضد آفتاب: حتی پوست چرب نیز نیاز به محافظت در برابر اشعه مضر UVA و UVB دارد. بنابراین،  15 الی 30 دقیقه قبل از خروج از منزل و قرار گرفتن در نور آفتاب و یا حتی در منزل از یک ضد آفتاب فاقد چربی با فرمولاسیون مناسب برای پوست چرب استفاده کنید، و هر دوساعت ضدآفتاب خود را تمدید کنید. استفاده نکردن از ضد‌آفتاب باعث بروز چین و چروک، لک و کک و مک و بازشدن منافذ پوست و رابطه مستقیم با پیری زودرس پوست دارد. پس حتما در روتین روزانه خود استفاده از ضدآفتاب مناسب پوست چرب یا فاقد چربی و تمدید آن را جدی بگیرید.ضدافتاب مناسب پوست چرب و مختلط

7. جلوگیری از لمس پوست: تمایل به لمس پوست چرب می‌تواند باعث افزایش تولید چربی و التهاب پوست شود. بنابراین، سعی کنید لمس پوست خود را به حداقل برسانید و لمس نکنید. حداقل هفته‌ای یک بار شستشوی روبالشی فراموش نشود.

راه‌حل مناسب: جوش‌های خود را نترکانید و دست‌کاری نکنید. برای تخلیه جوش‌های سرسیاه ابتدا از دستگاه بخور و سپس ماسک و لایه بردار استفاده کنید و یا از پیلینگ و چسب‌های بینی که برای نواحی بینی، چانه و پیشانی طراحی شده‌اند استفاده نمایید.

8. رژیم غذایی سالم: تغذیه مناسب نقش مهمی در بهبود پوست چرب دارد. مصرف غذاهای چرب و غیرسالم می‌تواند باعث افزایشتولید چربی در پوست شود. بنابراین، سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.همچنین، مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات، مصرف آب کافی، محدود کردن مصرف مواد شیرین کننده و چربی و اجتناب از مصرف مواد غذایی چرب و ناسالم می‌تواند بهبود قابل توجهی در وضعیت پوست چرب ایجاد کند.

9. استفاده از لایه‌بردار: در روتین هفتگی خود حداقل دوبار از لایه‌بردار‌های مناسب چرب برای لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید و بعد از شستشو حتما از یک مرطوب کننده و آبرسان فاقد چربی برای پوست خود استفاده نمایید.

لایه بردار پوست چرب

نتیجه‌گیری: برای داشتن پوستی سالم، با انجام این مراحل و رعایت آن و قرار دادن آنها در روتین روزمره خود، می‌توانید کنترل بیشتری بر روی چربی پوست خود داشته باشید و از بروز جوش و التهابات پوستی جلوگیری کنید و جوش‌ها‌ی  صورت وجای جوش‌ها را از بین ببرید. همچنین، توجه به تغذیه مناسب و استفاده از محصولات ضد چربی، فاقد چربی، کنترل چربی و ضد التهاب می‌تواند بهبود قابل توجهی در وضعیت پوست شما ایجاد کند. 

  • ساماندهی
کلیه حقوق متعلق به رو مد باش است