کامل ترین مراحل روتین پوست برای صورت چرب، خشک، مختلط، حساس و نرمال

نوشته شده در 17 مهر 1401
مراقبت و درمان پوست
کامل ترین مراحل روتین پوست برای صورت چرب، خشک، مختلط، حساس و نرمال

کامل ترین مراحل روتین پوست برای صورت های چرب ، خشک ، مختلط ، حساس و نرمال

روتین پوستی اقایان

امروزه محصولات متنوع و مختلفی برای پاکسازی و مراقبت از پوست در بازار موجود شده‌اند. اما راه رسیدن به پوست سالم و شاداب کدام است؟ اگر شما هم به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید؛ ما مهم‌ترین راه رسیدن و نگهداری از پوست زیبا را پایبندی بر روتین مراقبت پوست می‌دانیم و آن را به شما توصیه می‌کنیم. اما روتین مراقبت پوست چیست؟ چطور محصولات مورد نیاز خود را برای مراقبت از پوست انتخاب کنیم؟ و پس از انتخاب و خرید محصول، چگونه آن‌ها را مصرف کنیم؟ در این مطلب به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

روتین پوست چیست؟

روتین مراقبت از پوست مجموع کارهایی است که برای پاکسازی، درمان و حفظ رطوبت پوست انجام می‌دهیم. این چرخه روتین روزانه، هفتگی و فصلی است. درواقع هرچه قدرت عمل مراقبتی انجام شده بیشتر باشد، فواصل انجام آن طولانی‌تر خواهد بود بهتر است بدانید که روتین پوست صرفا برای افرادی که دارای مشکلات پوستی می باشند، نیست؛ بلکه افراد با پوستی بدون نقص هم باید این قدامات را انجام دهند تا از صورتی شفاف و زیبا بهره مند شوند. روتین پوست امری است که باید همواره انجام شود تا پوست در تمام طول عمر افراد از سلامت و زیبایی برخوردار باشد.

آیا بهترین روتین پوستی برای همه یکسان است؟

شکی نیست که انجام روتین پوست برای تمامی بانوان و آقایانی که به زیبایی چهره خود اهمیت می دهند، توصیه شده است. اما سوالی که مطرح می باشد، این است که آیا روتین پوست برای تمامی انواع پوست یکسان است یا خیر؟ باید بگوییم که خیر، روتین پوست برای انواع مختلف پوست، یکسان نیست. هر پوستی به روتین خاص خود نیاز دارد. به عنوان مثال روتین پوست چرب با روتین پوست خشک کاملا متفاوت است. در ادامه این مطلب روتین خاص هر نوع پوست را به صورت کامل و جزئی برای شما شرح خواهیم داد. برای استفاده از روتین مناسب پوست، ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسیم تا بتوانیم محصولات مراقبت پوست سازگار با خود را تهیه کنیم. پس ابتدا با نحوه تشخیص نوع پوست صورت آشنا خواهیم شد.

انواع پوست و نحوه تشخیص آن در منزل

 

در حالت کلی پنج نوع پوست داریم که شامل: پوست خشک، حساس، مختلط، چرب و نرمال است. شناخت نوع پوست بسیار مهم و ضروری است زیرا به شما کمک می کند تا بتوانید روتین های مراقبت پوست روزانه، محصولات مراقبت زیبایی و… را به درستی انتخاب و استفاده نمایید. برای تشخیص نوع پوست خود ابتدا صورت خود را با آب و شوینده مناسب بشویید و با یک حوله نرم آب اضافی صورت را بگیرید. دقت کنید که حوله را محکم به صورت نکشید و فقط با ضرباتی آهسته صورت را خشک کنید. پس از آن هم هیچ گونه کرم، مرطوب کننده یا لوسیونی استفاده نکنید و یک ساعت زمان استراحت به پوست بدهید. پس از آن تعدادی دستمال کاغذی تمیز بردارید و روی نقاط مختلف صورت خود مانند بینی، پیشانی، گونه ها و چانه بکشید. در صورتی که تمامی دستمال ها چرب شدند، پوست شما چرب است. اگر دستمال ها تغییری نکردند پوست شما خشک است. اگر برخی از دستمال ها چرب و برخی از آن ها تمیز بودند، پوست شما مختلط است و در غیر این صورت پوست شما نرمال می باشد. پس از شناخت نوع پوست خود می توانید روتین مراقبت پوست سازگار با خود را بیابید و استفاده کنید.مراحل روتین پوست

روتین مراقبت روز

تفاوتی ندارد در خانه بمانید، یا روز پرمشغله‌ای را خارج از خانه شروع کنید. برای حفظ سلامت پوستتان، ابتدا باید آلودگی‌های شب گذشته و چربی‌های ترشح شده از پوست را پاکسازی کنید و صورت را برای طول روز آماده کنید.

مراحل روتین روز:

۱- استفاده ازیک شیرپاکن یا میسلار واتر

۱-۱- اگر ازشیر پاک کن برای پاک کردن آرایش خواستید استفاده کنید: ابتدا مقداری از این مواد روی کف دست‌هایتان بریزید و دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شود. بعد آن را به صورتتان بزنید و به خوبی ماساژ دهید تا مواد آرایشی در این مواد حل شوند. در انتها صورت را با شوینده مخصوص پوستتان بشویید.

۱-۲- اگر از میسلار واتر برای پاک کردن آرایشتان خواستید استفاده کنید، کافیست یک پد را به میسلار واتر آغشته کنید و روی صورتتان بکشید تا آرایشتان را در خود حل کند. محلول میسلار واتر پاک کننده صورت بیواکوا ،دیپ سنس یکی از میسلارواترهای بسیار خوب است که علاوه بر پاک کننده آرایش، تسکین دهنده و شاداب کننده پوست هم هست. همچنین میسلارواترهای ایمیجز هم یکی دیگر از بهترین پاک کننده‌های آرایش هستند.

۲ شوینده:

صبح را با یک شوینده مخصوص پوست صورت مناسب شروع کنید. پس از این که چربی و مواد آرایشی را از روی پوست پاک کردید، نوبت به شستن پوست می‌رسد. بهتر است صورت خود را دو بار در طول روز با شوینده‌های مناسب پوستتان بشویید. توصیه می‌کنیم شوینده‌ای را انتخاب کنید که مناسب ناحیه حساس دور چشم هم باشد. همچنین از ماساژ محکم و تند پوست دور چشم با شوینده‌ها خودداری کنید چون این کار باعث شل شدن و چروک شدن پوست دور چشمتان می‌شود. 

استفاده از ماسک‌های صورت برای پاکسازی پوست اگر صورتتان را شستید اما خواستید که مقداری عمقی‌تر پوستتان تمیز شود می‌توانید یک تا دو بار در هفته از ماسک‌های پاکسازی کننده هم استفاده کنید. از ماسک‌های صورت که پوست را به صورت عمقی تمیز می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ماسک خاک رس: ماسک رس مکس لیدی ، بیواکوا، نوتروژینا، آنادیا یک پاک کننده خوب و عمیق برای منافذ باز پوست است.

ماسک زغال فعال: از ماسک‌های ذغال خوب می‌توان به ماسک زغال بیواکوا و ماسک زغال مکس لیدی اشاره کرد. ماسک‌های حبابی و … این ماسک‌ها به ویژه برای پوست‌های چرب و مستعد جوش بسیار خوب عمل می‌کنند. 

۳-تونر

سومین گام از مراحل روتین پوست متعادل سازی پوست بعد از شستن صورت معمولا تعادل پوست به هم می‌خورد. در این مرحله باید از یک سری محصولات استفاده کرد تا تعادل پوست را به حالت اولیه برگردانند. محصولاتی مانند تونر، تونیک و یا لوشن، پوست شما را بعد از شست و شو، متعادل کرده و باعث برگرداندن اسیدیته یا ph پوست به حالت طبیعی آن می‌شوند. البته این نکته را هم باید به شما بگوییم که این تونرها فواید مهم دیگری هم به غیر از تنظیم ph پوست دارند. مثلا تونر می‌تواند در این مرحله اگر بعد از شستن آرایشتان باز هم چیزی روی پوست مانده را تمیز کند.تونر یکی از واجبات روتین مراقبت پوستی به حساب می‌آید و جزء جدا نشدنی روتین پوست است چون استفاده از آن مزایای زیر را به همراه دارد:

  • تونر اسیدیته‌ پوست را که در اثر شستن پوست یا مواد آرایشی تغییر کرده، به حالت نرمال برمی‌گردانند.
  • تونر به لایه‌های عمیق‌ پوست نفوذ کرده و باقیمانده آرایش و چربی را از لایه‌های زیرین پوست بیرون بکشند و باعث تمیزی پوست می‌شود.
  • تونرها برای پاکسازی عمیق پوست به کار برده می‌شوند که به تنظیم و کنترل چربی در پوست‌های مختلط و چرب کمک می‌کنند.
  • تونرها باعث کوچکتر شدن منافذ باز پوست می‌شوند.
  • تونر خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی برای پوست به همراه دارد. تونر قرمزی و التهاب در پوست‌های حساس را کاهش می‌دهد و باعث بهبود التهابات می‌گردد.

دقت داشته باشید که در زمان زدن تونر از این محصول بر روی چشم‌ها و پوست نزدیک چشم استفاده نشود چون ممکن است به پوست نازک و حساس اطراف چشم آسیب وارد شود.

سرم درمانی

۴.استفاده از سرم‌ها و آمپول‌های درمانی

سرم‌ها، محلول‌هایی غنی از مولکول‌های کوچک هستند که نفوذ بالایی به عمق پوست دارند و غلظت بالایی از مواد فعال را به پوست می‌رسانند. تفاوت سرم ‌ها با کرم ‌ها و لوسیون‌ها این است که در سرم‌ها بسیاری از ترکیبات غیرضروری حذف شده و ترکیبات موثر با غلظت بالا، جایگزین شده است. سرم‌ها می‌توانند بسته به مواد سازنده کاربرد‌های مختلفی داشته باشند. سرم‌ها را روی دست بریزید سپس روی پوست صورت وگردن پخش کنید. به دلیل بافت رقیق، سرم‌ها نیازی به ماساژ دادن روی پوست ندارند.

 اگر می‌خواهید پوستی شفاف‌، روشن و بدون لک داشته باشید، باید از سرم‌های حاوی ویتامین C استفاده کنید. مثلا استفاده از سرم ویتامین بیواکوا ،بریلی،لانبنا. باعث روشن شدن پوست و افزایش کلاژن آن می‌شود. اگر می‌خواهید از ایجاد چروک روی پوست جلوگیری کنید یا به دنبال برطرف کردن چین و چروک پوست صورت و گردنتان هستید، باید به سراغ سرم‌های حاوی هیالورنیک اسید و کلاژن بروید. سرم ضد پیری ونزن یکی از سرم‌های خوب برای کاهش علائم پیری در پوست است. آمپول‌های درمانی پوست کمی از سرم‌ها غلیظ‌ تر بوده و خاصیت درمانی قوی‌تری دارند. طرز استفاده از سرم و آمپول این گونه است که ابتدا چند قطره از آمپول یا سرم را بر روی پوست زده و به شکل دورانی و آرام ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوستتان شود.

۵. مرطوب کننده یا آبرسانی کردن پوست :

این مرحله را جدی بگیرید! باید تفکر اشتباهی که می‌گوید فقط پوست خشک نیاز به آبرسانی دارد را کنار بگذاریم. در واقع انواع پوست‌ بعد از شستشو، به آبرسانی با محصول مناسب نیاز دارد. تفاوت آبرسان و مرطوب‌کننده در غلطت و میزان چربی موجود در آن‌هاست. آبرسان ها درصد بیشتری از آب را دارند و از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. آبرسان‌ها برای روزهای گرم تابستانی یا افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند گزینه مناسبی هستند. اگر پوستتان خشک یا پوسته پوسته است، از مرطوب کننده با غلظت مناسب استفاده کنید.

 آبرسانی و مرطوب کردن پوست خودش به چندین مرحله تقسیم بندی می‌شود. به این ترتیب که مثلا مرطوب کردن ناحیه دور چشم با مرطوب کردن سایر نواحی صورت متفاوت است و باید از کرم‌های مرطوب کننده مختلفی استفاده کرد. به طور کلی مرحله آبرسانی و مرطوب کردن پوست به چهار گام زیر دسته بندی می‌شود:

  • استفاده از کرم دور چشم
  • استفاده از آبرسان برای پوست صورت
  • استفاده از مرطوب کننده مناسب یا کرم روز و شب حاوی مرطوب کننده
  • استفاده از ضد آفتاب

آبرسان به شکل‌های مختلفی در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نوع پوستتان اقدام به خرید آبرسان کنید و محصول مخصوص خود را تهیه کنید. کرم‌های آبرسان، ژل‌های آبرسان، کرم‌های روز و شب و اسپری‌های آب از جمله آبرسان‌های موجود در بازار هستند. برای زدن آبرسان به پوست صورت کافیست مقداری از این محصول را به صورت زده و کمی ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوستتان شود. اگر پوست خیلی کم آبی دارید، می‌توانید در کنار آبرسان از یک اسپری آب هم استفاده کنید تا تاثیر آن دو برابر شود و پوست صورتتان به خوبی آبرسانی شود.

استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست بعد از این که از یک آبرسان خوب روی پوستتان استفاده کردید مشاهده می‌کنید که پوستتان به خوبی آبرسانی و هیدراته شده است. پوستی که آبرسانی و هیدراته شده، به یک لایه محافظتی نیاز دارد تا این لایه از تبخیر آب درون پوست جلوگیری کند. جالب است بدانید که این لایه‌ حفاظتی مانند چربی‌های طبیعی سطح پوست رفتار می‌کند و در فرمول مرطوب کننده‌ها وجود دارد. یعنی شما با زدن یک لایه مرطوب کننده بعد از آبرسان، از تبخیر آب پوست جلوگیری می‌کنید. پس بعد از آبرسانی، از کرم‌های مرطوب کننده‌ روی پوست استفاده کنید و به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست صورتتان شوند. این کار به شادابی، طراوت و نرمی پوستتان کمک شایانی خواهد کرد.ابرسان عالی

۶. کرم دور چشم

 از سن 25 سالگی، استفاده از کرم دور چشم اهمیت پیدا می‌کند. کرم دور چشم برای افراد جوان بیشتر خاصیت مرطوب کننده و پیشگیری از چروک را دارد. با گذشت سن و ورود به سن 40 سالگی، پوست به کرم دورچشم غلیظ‌تر و با خاصیت لیفت و محکم کنندگی نیاز دارد.ابتدا باید یک کرم دور چشم خوب با خاصیت آبرسانی، روشن کنندگی و نرم کنندگی پوست تهیه کنید. نحوه استفاده از کرم دور چشم به این صورت است که باید با نوک انگشت خود مقدار کمی از کرم را برداشته و روی قسمت زیر پلک قرار دهید. بعد به صورت ضربه‌ای و با حرکات ملایم انگشت، کرم را روی استخوان‌های گونه و زیر ابرو پخش کنید.کرم دورچشم عالی ارزان

۷- ضدآفتاب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از پوست، استفاده مرتب و مداوم از ضدآفتاب است. ضدآفتاب ‌ها پوست را از اشعه‌های مضر UVA و UVB محافظت می‌کنند. این اشعه‌ها باعث خشکی، پیری زودرس پوست، لک و تیرگی و چروک‌های عمیق پوستی می شوند. به دلیل اهمیت ضدآفتاب، انواع مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارد. برای انتخاب ضدآفتاب مناسب پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین ضد آفتاب ایرانی را مطالعه کنید. حتی اگر در خانه باشید، نیاز به مصرف ضدآفتاب دارید. ضدآفتاب ها معمولا هر 2 تا 4 ساعت نیاز به تجدید دارند و بعد از این مدت اثر خود را از دست می‌دهند. اگر پوست خشک و حساس دارید، انتخاب ضدآفتاب فیزیکی یا مینرال برای شما مناسب است. دقت کنید برای هر استفاده حدودا دو بند انگشت ضدآفتاب را روی تمام صورتتان پخش کنید. روتین مراقبت صبح پوستتان تا اینجا به پایان می‌رسد. بعد از این می‌توانید از محصولات آرایشی استفاده کنید. 

روتین هفتگی:

لایه برداری:

پوست به طور طبیعی هر 28 روز به صورت کامل بازسازی می‌شود. در این روند سلول‌های مرده به همراه برخی آلودگی‌ها روی سلول‌های جوان پوست تجمع می‌کنند. وظیفه لایه بردارها از بین بردن این سلول‌های مرده پوست است. لایه برداری به صورت کلی به شفاف شدن پوست، کاهش لک، تیرگی، خشکی و منافذ باز کمک می‌کند. برای لایه برداری خانگی می‌توان از اسکراب، لایه بردار‌های شیمیایی (مانند AHA) و ماسک‌های پیل آف (peel off) استفاده کرد. به صورت کلی استفاده از لایه‌بردارها بعد از حمام و روی پوست تمیز توصیه می‌شود. برای اینکه هرکدام را بهتر بشناسیم، در ادامه می‌خوانیم:

اسکراب:

اسکراب‌ها با داشتن دانه‌های ریز در بافت خود، علاوه بر لایه برداری صورت، منافذ را به صورت عمیق پاکسازی می‌کنند. بعد از حمام و روی پوست تمیز بهترین زمان استفاده از اسکراب است. اسکراب‌ها چربی پوست را کنترل کرده، باعث جدا شدن لایه‌های مرده از پوست می‌شوند. اگر پوست چرب و مختلط دارید می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار از اسکراب استفاده کنید. دقت کنید جوش سرسفید و چرکین را نباید با اسکراب ماساژ دهید، تا آلودگی آن به نقاط دیگر پوست منتقل نشود. انواع لایه بردار‌ها: لایه بردارها انواع مختلفی از جمله AHA و رتینوئیک اسیدها دارند. رتینوئیک اسید‌ها معمولا در درمان خانگی استفاده نمی‌شود و لایه برداری عمیق‌تری نسبت به AHA دارند. لایه بردارهای AHA اسید‌هایی هستند که از قند میوه استخراج می‌شوند. این محصولات به کاهش منافذ باز، کم کردن عمق چروک‌ها‌ و روشن شدن پوست کمک می‌کنند.

انواع ماسک‌های صورت:

ماسک‌ها در دو نوع مغذی و پیل آف موجودند. برای لایه برداری از پوست می‌توان از ماسک‌های پیل آف، یا ماسک‌هایی با خاصیت لایه برداری استفاده کرد. ماسک‌های مغذی خواص مختلفی از جمله آبرسانی، کاهش چروک و … می‌توانند داشته باشند. اگر پوست خشک یا حساس دارید از لایه بردارها استفاده نکنید. اگر پوست شاداب و شفاف برای شما مهم است، باید دو اصل را به صورت مداوم رعایت کنید: از محصولات مناسب استفاده کنید و روتین پوستی را قدم به قدم رعایت کنید. شاید در ابتدا انجام تمام این‌کارها برای شما گیج کننده باشد اما پس از چند روز خواهید دید انجام روتین صبح و شب کمتر از 10 دقیقه زمان‌بر است. با رعایت صحیح روتین پوست تغییرات پس از 1 تا 2 هفته به خوبی نمایان می‌شود.

روتین پوست چرب

روتین پوست چرب افرادی که پوست چرب دارند برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی محدودیت های زیادی دارند؛ چرا که استفاده از محصولات ناسازگار می تواند منجر به ایجاد جوش روی پوست چرب شود. به همین جهت ما به شما توصیه می کنیم که حتما از بهترین محصولات روتین پوست چرب استفاده نمایید تا در آینده دچار مشکلات پوستی نشوید.

 روتین پوست چرب و جوش دار

1-شوینده صورت:

انواع مختلف شوینده های صورت در بازار موجودند مانند صابون، پن، پاک کننده آرایش، ژل شستشو، فوم ها و بسیاری موارد دیگر که همگی می توانند برای شستشوی روزانه صورت مورد استفاده قرار بگیرند. البته باید دقت کنید که این محصولات مخصوص پوست های چرب باشند. بهتر است بدانید که شوینده های پوست چرب نباید خیلی قوی باشند. به این دلیل که شوینده های قوی تمام چربی پوست را می زدایند و غدد چربی را مجبور می کنند تا برای جبران چربی از دست رفته اقدام به تولید سریع تر چربی نمایند. این مسئله سبب چرب شدن بیشتر و سریع تر پوست می شود. پس حتما در روتین روزانه پوست چرب از شوینده های ملایم استفاده کنید.

پزشکان توصیه می کنند که افراد با پوست چرب دو بار در روز صورت خود را بشویند. شستن پوست چرب، یک مرتبه صبح ها و یک مرتبه قبل از خواب می تواند نتایج خوبی را برای پوست به هراه بیاورد.

2-تونر:

استفاده از تونر یکی از مهمترین مراحل روتین پوست است. حتی افراد با پوست چرب هم می توانند از تونرهای مخصوص پوست چرب استفاده کنند. تونر با نفوذ به اعماق پوست ذرات گرد و خاک و مواد آرایشی را از پوست پاک می کند و در گام دوم باعث تنظیم pH پوست می شود. تعادل pH پوست پس از تماس با انواع شوینده صورت تغییر می کند. پوست صورت پس از شستشو نیاز به تونر دارد تا pH پوست را مجددا به حالت تعادل برگرداند.

3-مرطوب کننده یا آبرسان:

حتی پوست های چرب هم پس از شستشو به رطوبت رسانی نیاز دارند. اما باید دقت کرد که مرطوب کننده مورد استفاده در روتین پوست چرب باید بر پایه آب بوده و از خاصیت آبرسانی بالایی برخوردار باشد. توجه داشته باشید که حتی پوست های چرب هم پس از شستشو نیاز به آبرسانی دارند. در صورت نیاز می توانید از سرم های مغذی حاوی انواع ویتامین برای تغذیه پوست خود استفاده نمایید تا از پیری زودرس جلوگیری کنید.ضدافتاب عالی

4-ضد آفتاب:

استفاده از کرم ضد آفتاب در روتین مراقبت روزانه از پوست چرب و سایر انواع پوست قرار دارد. در تمامی روزهای سال حتی روزهای ابری باید قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. استفاده از ضد آفتاب حتی برای افرادی که روتین پوست ندارند هم از الزامات است.

لایه برداری پوست صورت: لایه برداری یا اسکراب کردن صورت هم یکی از مراحل روتین پوست چرب است. اسکراب های متنوعی در بازار موجود است. شما می توانید اسکراب مخصوص پوست های چرب را خریداری و استفاده نمایید. استفاده از اسکراب باعث می شود تا پوست های مرده از پوست جدا شوند و جوش های زیر پوستی و سر سیاه از پوست جدا شوند.

محصولات مراقبت زیبایی مخصوص پوست های چرب

محصولات فاقد روغن: برای پوست های چرب استفاده از محصولاتی که روی بسته بندی آن ها عبارت فاقد روغن (Oil free) درج شده است، یک اجبار است. ممکن است افراد با پوست چرب در صورت استفاده از محصولات دارای چربی، دچار مشکلاتی مانند چرب تر شدن پوست یا تشدید جوش صورت شوند. پیشنهاد می کنیم که از محصولاتی که بر پایه آب هستند برای انجام روتین پوست چرب استفاده کنید.

از کرم ها و ژل های ضد جوش و ضد آکنه به صورت روزانه استفاده کنید. البته دقت کنید که حتما از مجصولاتی استفاده کنید که شرایط زیر را داشته باشند:

  • چرب نباشند به پوست احساس چربی و سنگینی بیشتر ندهند
  • بر پایه آب باشند به کاهش منافذ باز پوست کمک کنند

نکته آخر: پوست صورت خود را لیف نکشید. لیف کشیدن باعث کم شدن جوش یا چربی پوست نمی شود. کشیدن هر وسیله ای مانند لیف یا کیسه روی صورت تنها باعث حساس و آسیب پذیر شدن صورت می گردد و فایده ای برای شما نخواهد داشت.

روتین پوست خشک:

روتین پوست خشک با نزدیک شدن به فصل سرما کم کم پوست دست و صورت ما در مقابل بادهای سرد قرار می گیرند و در نتیجه خشک می شوند. خشک تر شدن پوست برای افرادی که در حالت عادی پوست خشک دارند به معنای شدت گرفتن مشکلات پوستی است. بهتر است بدانید که پوست خشک راحت تر از پوست چرب قابل اصلاح و درمان است. شما با رعایت روتین مراقبت از پوست خشک می توانید درصد بالایی از مشکلات پوستی خود را حل کنید و از پیرشدن زودرس و ترک خوردن پوست صورتتان جلوگیری نمایید. اگر پوست خشک دارید، مراحل روتین پوست خشک را که ما برای شما شرح می دهیم، انجام دهید تا بتوانید از داشتن پوستی زیبا و جوان لذت ببرید. دقت کنید که اگر روتین مراقبت روزانه از پوست خشک را با روش های نادرست یا محصولات مراقبت پوستی نامناسب انجام دهید، پوست شما خشک تر شده و دچار مشکلات جدی خواهد شد.

مراحل روتین پوست خشک شستشوی صورت:

برای شست شوی پوست های خشک باید از محصولاتی استفاده کرد که فاقد الکل باشند. شوینده های صورت و بدن زیادی در مراکز خرید موجود هستند که حاوی روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن آرگان، گلیسیرین و گیاهانی مانند آلوئه ورا می باشند. این محصولات برای استفاده در روتین روزانه پوست خشک بی نظیرند. توجه داشته باشید که پوست شما میزان ترشح چربی بسیار کمی دارد. استفاده از شوینده های قوی و نامناسب، همان اندک چربی پوست شما را، از پوست پاک کرده و سبب خشک تر شدن پوست شما می شود.

۱- میسلار وشیرپاکن

.شما می توانید هر شیر پاک کن، میسلار واتر، را که مخصوص پوست های خشک است، در روتین روزانه خود مورد استفاده قرار دهید.

۲-شوینده صورت

شما می توانید هر نوع شوینده ای مانند: ژل شستشو، پن و… را که مخصوص پوست های خشک است، در روتین روزانه خود مورد استفاده قرار دهید.

۳-تونر

استفاده از تونر در روتین تمامی پوست ها امری ضروری است. قبلا هم اعلام کردیم که تونر باعث پاکسازی عمقی و تنظیم pH پوست می شود. هنگام خرید تونر توجه کنید که تونر مخصوص پوست های خشک را تهیه و استفاده کنید.

۴-مرطوب کنندهتونر پوست خشک

پوست های خشک بر خلاف پوست های چرب، حتما باید از مرطوب کننده استفاده نمایند. روتین پوست چرب در این مرحله از انواع آبرسان استفاده می کند در حالی که برای روتین روزانه مراقبت از پوست خشک ، مرطوب کننده ها پیشنهاد می شوند. پس از شستشو پوست، چربی خود را از دست می دهد به همین دلیل بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم تا چربی پوست به حالت طبیعی باز گردد. کرم هایی که حاوی ویتامین سی هستند برای جوانسازی پوست های خشک مفیدند.

۵-ضد آفتاب

فرقی ندارد پوست شما از چه نوعی است یا امروز هوا ابرای است یا آفتابی؛ شما باید از ضد آفتاب استفاده کنید. حتما نیم ساعت قبل از خروج از منزل ضد آفتاب بزنید. این کرم از شما در برابر اشعه های مضر خورشید مراقبت می کند. توجه کنید که ضد آفتاب صرفا برای صورت نیست. بهتر است صورت، دست، گردن و هر بخشی از پوست که در معرض نور قرار می گیرد را با ضد آفتاب پوشش دهید.

۶-کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم در روتین مراقبت از پوست خشک ضروری است. خشک بودن پوست باعث چروک شدن و پیری زودرس پوست می شود. پوست دور چشم از سایر نقاط پوست حساس تر است و به همین دلیل زودتر چین و چروک پیدا می کند. برای جلوگیری از این اتفاق به شما توصیه می کنیم که از کرم های دور چشم استفاده نمایید.

اسکراب لب: پوست لب بسیار حساس و آماده ترک خوردن است. به خصوص در فصل های سرد سال احتمال ترک خوردن پوست لب ها افزایش می یابد. به همین دلیل بهتر است که از بالم لب و اسکراب های برای چرب شدن و لایه برداری لب ها استفاده شود.

لایه برداری یا اسکراب صورت: در روتین روزانه پوست خشک جایی برای استفاده از انواع اسکراب نیست. استفاده از لایه بردارها یا انواع اسکراب سبب خشک شدن پوست می گردد، به همین دلیل هم به افرادی که پوست خشک دارند، توصیه نمی شود. در صورتی که علاقه زیادی به استفاده از اسکراب دارید، به یاد داشته باشید که هرگز بیش تراز یک بار در هفته از آن استفاده نکنید. 

محصولات مراقبت زیبایی مخصوص پوست های خشک

 

همانطور که به کار بردن برخی از روغن ها و میوه جات برای استفاده در ماسک های خانگی پوست خشک ضروری است؛ استفاده از برخی مواد هم در ترکیبات محصولات مراقبت زیبایی الزامی است. این مواد اولیه باعث می شوند تا محصولات آرایشی و بهداشتی تاثیر بهتر و بیشتری روی پوست داشته باشند.

برخی از این مواد به شرح زیر هستند:

  • دایمتیکون: یکی از مواد اولیه موثر برای پوست های خشک، دایمتیکون است. هنگام خرید کرم های مرطوب کننده حتما کرم های مخصوص پوست خشک را تهیه کنید و از بین محصولات روتین پوست خشک ، مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که در مواد سازنده اش از دایمتیکون استفاده شده باشد.
  • رتینوید: حتما توجه کنید که محصولات مصرفی شما فاقد رتینوید یا AHAs باشند. قرار گرفتن این ماده در محصولات مرتبط با روتین پوست خشک، باعث آسیب رساندن به پوست شما می شود.
  • امگا3: کمبود امگا3 در بدن باعث خشکی پوست می شود. به همین دلیل بهتر است که افراد با پوست خشک از کرم های حاوی امگا3 استفاده کنند. برای این افراد مصرف مواد غذایی حاوی امگا3 و حتی داروهای تقویتی این ماده نیز می تواند مفید باشد.

استفاده از انواع ماسک صورت برای روتین پوست خشک

  • ماسک خیار و شکر
  • ماسک توت فرنگی و کاکائو
  • ماسک روغن بادام و چوب صندل
  • ماسک روغن نارگیل و هلو
  • ماسک موز و عسل
  • ماسک شیر و آووکادو
  • ماسک بلوبری و....

روتین مراقبت از پوست حساس پوست های حساسروتین پوست حساس

ممکن است نسبت به تماس با بسیاری از محصولات واکنش نشان داده و دچار مشکلاتی نظیر قرمز شدن، التهاب و.. گردد. به همین جهت هم انجام روتین پوست برای پوست های حساس به دقت زیادی نیاز دارد؛ چراکه این نوع از پوست نسبت به عوامل بسیاری به سرعت واکنش نشان داده و دچار مشکل می شود. بهتر است، برای جلوگیری از این موارد و ایجاد مشکلات بیشتر از مزایای روتین پوست حساس بهره بگیریم.

مراحل روتین پوست حساس

برای انجام روتین پوست حساس باید دقت کنید که تمامی محصولاتی که مورد استفاده قرار می دهید، کاملا ملایم باشند و به هیچ عنوان دارای مواد شونده یا لایه بردار قوی نباشند.

شستشوی صورت: بهتر است که برای پاکسازی پوست های حساس از مواد آرایشی و سایر آلودگی ها از صابون استفاده نکنیم. صابون ها تمام چربی پوست را می گیرند و pH  پوست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. صابون ها می توانند برای پوست های حساس دردسرساز باشند. شما می توانید برای شستشوی روزانه صورت خود از انواع پاک کننده های ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. فوم های شستشو و انواع میسلارواتر برای قرار گرفتن در روتین پوست های حساس گزینه های مناسبی هستند.

۱-میسلار واتر و یاشیر پاکن

۲- فوم های شستشو

۳-تونر

استفاده از تونرهای مخصوص پوست های حساس در روتین این نوع پوست ضروری است، به خصوص اگر از صابون برای شستن صورت خود استفاده کرده اید، حتما پس از پایان شستشوی صورت از تونر برای تنظیم pH پوست خود بهره بگیرید. سعی کنید از تونرهایی که خاصیت ضد التهابی دارند و فاقد الکل هستند، استفاده کنید تا احتمال آسیب دیدن پوستتان تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند.

۴-مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده باعث می شود تا پوست آرامش پیدا کرده و فرآیند آبرسانی به پوست به طور کامل انجام گیرد. دقت کنید که حتما از مرطوب کننده های بدون عطر استفاده نمایید تا آسیبی به پوست حساس شما وارد نشود.

۵-ضد آفتاب

 در این مقاله به کررات در رابطه با ضرورت استفاده از کرم های ضدآفتاب حتی در روزهای ابری و بارانی توضیح داده ایم. شما برای مراقبت بهتر از پوستتان و جلوگیری از آسیب دیدن آن توسط اشعه های مضر خورشید، می توانید از ضدآفتاب های سازگار با پوستتان استفاده کرده و سلامتی را به پوست خود هدیه دهید.

۶-کرم دور چشم

پوست های حساس نسبت به بسیاری از عوامل بیرونی مثل آب و هوای خشک یا آفتاب شدید و… آسیب پذیرتر هستند. بنابراین این عوامل می توانند به راحتی روی چهره تاثیر گذاشته و باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست گردند. به همین علت به شما توصیه می کنیم که استفاده از کرم های دور چشم را در روتین پوست حساس قرار دهید. هنگام انتخاب کرم دور چشم، ترجیحا از محصولاتی استفاده کنید که ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • حاوی ویتامین E باشند
  • فاقد هرگونه عطر باشند
  • دارای پارابن نباشند

اسکراب لب: پوست های حساس زود پوسته پوسته می شوند و در برابر بادهای سرد و آفتاب شدید، نرمی و لطافت خود را از دست می دهند. این افراد برای بهبود شرایط لب های خود می توانند از انواع اسکراب لب خانگی یا صنعتی استفاده کنند. بهتر است پس از اسکراب لب ها از انواع بالم لب بهره گرفته تا لب ها نرم و لطیف شوند و چربی لب تامین گردد.

اسکراب یا لایه برداری پوست: توصیه ما به شما این است که برای پوست های حساس از اسکراب ها یا لایه بردارهای قوی اصلا استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است باعث صدمه دیدن پوست شما شود. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات در روتین پوست خود، بیشتر از یک بار در هفته پوست خود را اسکراب نکنید

محصولات مراقبت زیبایی مخصوص پوست های حساس

همانطور که قبلا اشاره کردیم، پوست های حساس نسبت به بسیاری از مواد شیمیایی و طبیعی واکنش نشان داده و دچار مشکل می شود. به همین دلیل افراد با پوست حساس باید با مواد ناسازگار با پوست خود آشنایی داشته باشند، تا از محصولاتی که حاوی این ترکیبات هستند، استفاده نکنند. همچنین با شناخت مواد اولیه سازگار با پوست خود می توانید محصولاتی را مورد استفاده قرار دهید که تاثیر بیشتر و بهتری روی پوست شما داشته باشند. در ادامه برخی از این مواد اولیه را به شما توضیح خواهیم داد.

  • سالسیلیک: کرم های حاوی این ماده می توانند از ایجاد جوش برای پوست های حساس جلوگیری نمایند.
  • زینک اکسید: شمار زیادی از کرم های ضد آفتاب موجود در بازار از مواد اولیه شیمیایی برای افزایش تاثیر خود استفاده کرده اند. این در حالی است که اینگونه مواد می توانند باعث آسیب رسیدن به پوست های حساس شوند. بنابراین افراد با پوست حساس باید ضد آفتاب های حاوی زینک اکسید یا دی اکسید تیتانیوم را در روتین پوست خود قرار دهند.
  • هنگام انتخاب محصولات مراقبت زیبایی برای پوست های حساس، ترجیحا از محصولات بدون بو و الکل استفاده نمایید.
  • آنتی اکسیدان ها: استفاده از محصولاتی که دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند، برای انجام روتین پوست حساس مناسب می باشد.
  • مواد اولیه گیاهی: استفاده از محصولاتی که در ترکیبات خود از گیاهانی مانند چای سفید، چای سبز، آلوئه ورا، بابونه و سایر گیاهان دارای خاصیت ضد التهابی، بهره برده اند برای پوست های حساس مفید است.

 

نکته آخر در مراقبت از پوست های حساس: سعی کنید از محصولات فاقد عطر و الکل استفاده کنید. همچنین استفاده از محصولات با خاصیت لایه برداری قوی یا دارای سدیم لوریل سولفات و اسیدها برای روتین پوست های حساس مناسب نیست.

روتین مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط نوعی از پوست است که در ناحیه T صورت یعنی قسمت پیشانی، بینی و چانه چرب بوده اما در باقی نقاط صورت پوستی نرمال یا حتی خشک دارد. به همین دلیل هم روتین پوست مختلط از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چراکه این نوع پوست به مراقبت های مخصوص خود نیاز دارد تا چربی ناحیه T را کنترل کرده و در عین حال سایر نقاط صورت را به سمت خشک شدن سوق ندهد. در ادامه این مطلب به طور کامل در رابطه با روتین پوست مختلط به شما توضیح خواهیم داد.

مراحل روتین روزانه پوست مختلط

۱-میسلاواتر وشیرپاکن مناسب

۲-شوینده صورت 

 هنگام شستشوی صورت خود در روتین روزانه پوست مختلط از شوینده های ملایم و به صورت حلال در آب استفاده کنید. دقت کنید که هرگز بیش از دو بار صورت خود را در شبانه روز نشویید. همچنین به یاد داشته باشید که برای خشک کردن صورت خود، حوله را محکم روی صورت خود نکشید و به آرامی پوست خود را خشک نمایید.

۳-تونر

به یاد داشته باشید که یکی از اصول اساسی در روتین پوست مختلط استفاده از تونر است. یک تونر ضدالتهاب و آبرسان می تواند از آسیب دیدن نواحی خشک پوست مختلط جلوگیری کرده و چربی ناحیه T را کنترل نماید. توصیه می کنیم که پس از هر بار شستشوی صورت خود از تونر استفاده کنید.

۴-مرطوب کننده:

استفاده از مرطوب کننده در روتین پوست مختلط به شدت ضروری می باشد. این در حالی است که نوع مرطوب کننده هم از اهمیت خاصی برخوردار است. برای پوست های مختلط باید از مرطوب کننده های سبک و فاقد چربی استفاده شود. این مرطوب کننده ها می توانند به صورت همزمان، نواحی خشک صورت را آبرسانی کرده و باعث تشدید چربی پوست در ناحیه T صورت نشوند. در برخی موارد توصیه می شود که از دو نوع مرطوب کننده برای پوست های مختلط استفاده کرد، یکی برای نواحی چرب و دیگری برای نواحی خشک صورت.

۵-ضد آفتاب:

برای ضد آفتاب ها هم مانند مرطوب کننده ها باید از محصولات فاقد چربی کمک گرفت. هرچه محصول مورد نظر شما سبک تر باشد، پوست شما پس از استفاده از آن احساس بهتری خواهد داشت.

۶-کرم دور چشم

پوست دور چشم بسیار حساس و نازک است و به سرعت در برابر عوامل طبیعی، واکنش نشان داده و دچار چین و چروک می شود. به همین علت تمامیث انواع پوست ها باید از کرم های دور چشم مناسب در روتین پوست خود استفاده نمایند.

اسکراب لب: استفاده از اسکراب لب به خصوص در نیمه دوم سال که هوا سرد شده و پوست لب ترک برمی دارد بسیار مفید است اما باید دقت کرد که این اسکراب تا جای ممکن با پوست دور لب برخورد نکند تا از آسیب رسیدن به پوست شما جلوگیری شود.

اسکراب یا لایه برداری پوست: استفاده از لایه بردارهای ملایم در روتین پوست مختلط توصیه می شود اما باید بدانید که لایه بردارها و اسکراب های خشن باعث زبر شدن و حتی آسیب دیدن پوست های مختلط می گردد. توصیه می شود که از لایه بردارهایی که باعث ساییده شدن سطحی پوست شما می شوند، استفاده نکنید.

روتین پوست نرمال یا معمولی پوست

نرمال بهترین نوع پوست است. این نوع پوست هیچ مشکل خاصی ندارد، نه چرب است و نه خشک. مشکلات پوست نرمال از سایر انواع پوست کمتر است و شما برای انتخاب محصولات مراقبت زیبایی در روتین پوست نرمال با محدودیت های کمتری مواجه خواهید بود. اما باید بدانید که حتی پوست نرمال هم اگر به حال خود رها شود و به آن اهمیت کافی داده نشود، می تواند دچار مشکلات و بیماری های پوستی گردد. به همین دلیل هم در ادامه اطلاعات مفیدی را در رابطه با روتین پوست نرمال در اختیار شما قرار می دهیم.

مراحل روتین پوست نرمال

۱-میسلار ویا شیر پاکن

۲-شوینده صورت

 برای شستن صورت خود در روتین پوست نرمال می توانید از هر نوع شوینده فاقد الکل استفاده نمایید. تنها نکته قابل توجه این است که شوینده مصرفی شما باعث خشک شدن بیش از حد پوستتان نشود. همچنین دوبار شستن صورت در طول شبانه روز کافی می باشد.تونر

۳-تونر

 همانطور که قبلا هم اشاره کردیم استفاده از تونر پس از شستن صورت برای تنظیم pH پوست و تمیز کردن آلودگی ها از اعماق منافذ پوست می باشد و باید در روتین تمامی انواع پوست قرار بگیرد. بنابراین افراد با پوست نرمال باید تونری فاقد الکل و سازگار با پوست خود را تهیه کرده و پس از هربار شستن صورت از آن استفاده نمایند.

۴-مرطوب کننده

شما می توانید در روتین روزانه پوست خود از مرطوب کننده های سبک و فاقد چربی یا انواع آبرسان پس از شستن صورتتان استفاده نمایید. این محصول باعث حفظ رطوبت پوست شده اما در عین حال از چرب شدن پوست شما هم جلوگیری می کند.

۵-ضد آفتاب

سعی کنید از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که توانایی حفاظت از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVA و UVB را داشته باشند. همچنین در تمامی روزهای سال و بدون توجه به تابش مستقیم یا غیر مستقیم خورشید در طول روز، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

۶-کرم دور چشم:

استفاده از کرم های دور چشم برای جلوگیری از ایجاد چین چروک در نواحی اطراف چشم باید در روتین تمامی انواع پوست ها قرار بگیرد. لازم به ذکر است که استفاده از کرم های دور چشم حاوی آنتی اکسیدان ها مانع از پیری زودرس و چروک پوست می شوند، در حالی که استفاده از کرم های حاوی کافئین در رفع سیاهی دور چشم موثر هستند. شما می توانید با توجه به نیازتان، نوع محصول مصرفی خود را انتخاب نمایید.

  • ساماندهی
کلیه حقوق متعلق به رو مد باش است