ماسک صورت چیست؟ انتخاب بهترین ماسک از میان انواع مختلف

نوشته شده در 17 دی 1401
مراقبت و درمان پوست
ماسک صورت چیست؟ انتخاب بهترین ماسک از میان انواع مختلف

ماسک صورت چیست؟

ماسک ها خمیری،ژله ای و یا کرم صاف و نرمی هستند که به صورت یک لایه روی پوست مالیده می شوند و مدتی روی پوست باقی مانده تا صافی، شادابی و شفافی پوست را فراهم کنند  ماسک صورت نامیده می شود. ماسک صورت می‌تواند به آبرسانی پوست، از بین بردن چربی های اضافی و بهبود ظاهر منافذ پوست کمک کند. آنها همچنین روش بسیار عالی برای بیرون کشیدن ناخالصی ها هستند. شما میتوانید از این ماسک ها به صورت خود روزانه یا هفتگی استفاده کنید که بیشتر مربوط به نگرانی های پوست بستگی دارد.

تاریخچه ای از ماسک‌های صورت:

تاریخچه ماسک‌های صورت استفاده از ماسک و مواد آرایشی به زمان‌های خیلی قدیم و حتی دوران باستان برمی‌گردد.ماسک صورت از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. افراد متوجه شده بودند که خاک رس، ماسه ، گل ، روی پوست نتیجه خوبی می‌دهد.این مواد به این دلیل که دارای مواد معدنی و سولفور هستند باعث نرم شدن پوست می‌شوند. ماسک‌های صورت برای اولین بار در قرن 18 میلادی در کشور انگلستان استفاده شد.اولین ماسکها برای سفید کردن پوست صورت شناخته شدند .اما بعدها انواع ماسکها برای درمان سلامت پوستی رواج پیدا کرد. ماسک‌های خانگی و کلینیکی هر دو بسیار موثر هستند .آنها برای پاکسازی پوست، خارج کردن منافذ پوست کمک میکنند.شما میتوانید از ماسک‌های خانگی که روش بسیار ساده و ارزان است استفاده کنید. در واقع، می‌دانیم که ماسک صورت اولین کالای آرایشی بود که ساخته و تولید شد. ماسک‌های صورت می‌توانند هم پوست را تغذیه، تمیز، مرطوب و نرم کنند هم مواد لازم برای مراقبت پوست را فراهم می‌کنند. 5000 سال پیش در شبه جزیره هند، مردان و زنان در طول مراسم مذهبیشان به روش‌هایی سنتی از پوست و مو خودشان مراقبت می‌کردند می‌توان گفت که آن‌ها از همان زمان روتین مراقبت از پوست منحصر به خودشان را داشتند.

چگونه نوع پوست خود را مشخص کنیم و اینکه بهترین ماسک صورت چیست؟

در حال حاضر ، انواع ماسک های صورت به وفور در بازار موجود هستند. این ماسک ها با توجه به میزان کارایی آنها و در صورت استفاده از ماده متناسب با نوع پوست، قطعاً نتایج خوبی دارند. مهمترین نکته انتخاب ماسک این است که پوست شما را بدون تحریک و آسیب رسانی به پوست تغذیه کند. بنابراین حتما کاربرد و هدف ماسک مورد نظر  را با دقت بخوانید و ترکیب مواد را بررسی کنید. همه محصولات مراقبت از پوست برای همه افراد مناسب نیستند. باید پوست خود را بشناسید تا بتوانید محصولی مناسب برای آن انتخاب کنید.

انواع ماسک صورت

انوع ماسک صورت برای هر نوع مشکل پوستی وجود دارد. اولین قدم برای داشتن چهره ای بی عیب و نقص  با مراقبت از پوست شروع می شود ، نه آرایش. تلاش برای فهمیدن اینکه چه نوع ماسک پوستی برای شما بهتر است بسیار گیج کننده است! ما در این مقاله انواع مختلف ماسک های صورت ، و از جمله  انواع ماسک پاکسازی صورت و کارهایی که آنها انجام می دهند و نوع پوستی که برای آنها مناسب است را توضیح می دهیم.

انواع ماسک‌های صورت توانایی درمان مشکلات پوستی شما از جمله التهاب خشکی و کم آبی پوست و چربی پوست را دارد. معمولاً حاوی عناصری از جمله آلوئه ورا، جلبک‌دریایی، چربی‌های ضروری، روغن‌های ماساژ، گیاهان دارویی و ویتامین‌ها هستند. مزایای ماسک صورت می‌تواند به فرمولی که انتخاب میکنید بستگی داشته باشد به عنوان مثال مزایای خاک رس با مزایای ماسک کلاژن متفاوت خواهد بود. از جمله فواید انواع ماسک صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود بافت پوست تسویه منافذ پوست
  • به حداقل رساندن ظاهر خطوط و چین و چروک
  • پاکیزگی آلودگی منافذ
  • درخشندگی و صافی پوست
  • نجات بخشیدن پوست فرسوده
  • پاک کننده سریع جوش و لک
  • کاهش پف زیر چشم
  • سفتی پوست و افزایش قابلیت ارتجاعی پوست
  1.  ماسک پوست صورت حاوی آنزیم

آناناس، پاپایا و بلوبری فقط برای اسموتی صبحانه شما نیستند. این میوه ها (و بسیاری موارد دیگر) حاوی آنزیم هایی هستند که نیاز شما برای درخشش پوست را برآورده می کنند. ماسک های حاوی آنزیم سلولهای مرده پوست را در خارجی ترین لایه پوست تجزیه می کنند و پوست تازه و شبیه کودک را  به نمایش می گذارند.

ماسک ارزان ضدلک و ضد جوش

۲-ماسک پوست ضد باکتری

ماسکهای ضد باکتری خاصیت سم زدایی و شفاف سازی دارند. این ماسک های ترکیبی از گیاهان خوش رنگ و بو و ضد جوش هستد که باعث تمیزی پوست آسیب دیده شده و چربی پوست را کاهش میدهد.با استفاده از ترکیبات مغذی مانند پانتنول پوست را تسکین و ترمیم داده و التهاب و قرمزی پوست را برطرف می نماید  و به از بین بردن منافذ پوست و پاکسازی پوست کمک می کنند. قابل استفاده برای انواع پوست بجز پوست خشک و حساس.

بهترین محصول ضدجوش

۳- ماسک صورت ژله ای

ماسک های ژله ای با مواد فوق العاده آبرسان همراه هستند که باعث می شود پوست نرم و مغذی شود. آنها زیر آرایش و همچنین به عنوان یک ماسک شبانه عالی کار می کنند! بهترین نوع ماسک برای پوست های خشک و کم آب هستند.

۴- ماسک صورت لایه بردار

لایه بردارهای شیمیایی مانند اسیدهای هیدروکسی آلفا و اسیدهای هیدروکسی بتا در انواع مختلف وجود دارد. اسیدهای آلفا هیدروکسی لایه خارجی پوست را لایه برداری می کنند. آنها همچنین با تحریک تولید کلاژن پوست را محکم و جوان تر می کنند.

۵- ماسک صورت ورقه ای

ماسک های ورقه ای درست مانند شکل صورت هستند که آغشته به مواد غلیظ مغذی هستد و پوست را تغذیه می کنند. احتمالاً این نوع ماسک هم به دلیل راحتی استفاده و هم به دلیل تاثیراتش محبوب ترین ماسک حال حاضر می باشد. ماسک صورت ورقه ای ، پوست را مجبور به جذب مواد ماسک می کند بدون اینکه این مواد تبخیر شوند یا از روی پوست بلغزند.بهترین ماسک ورقه ای ارزان

۶- ماسک اسکراب بهترین ماسک پاکسازی صورت

این نوع ماسک صورت را نباید با ماسک های آبکی اشتباه گرفت. ماسک های اسکراپی خشک تر هستند و از یک ماده معدنی خاص ساخته می شوند. این ماسک های تمیز کننده عمیق ،تمام چربی اضافی پوست را جذب کرده و چربی پوست را متعادل می کند. امروزه ، طیف  زیادی از ماسک اسکراپ ها ویا ماسک های سفالی وجود دارد و برخی از آنها با رس های ملایم و مواد مرطوب کننده نیز ترکیب شده اند. این نوع ماسک برای پوست های چرب و مستعد آکنه توصیه می شود.

7- ماسک صورت آبرسان

ماسک های آبرسان ، میزان آبرسانی را به حداکثر می رسانند. همچنین می توانید آنها را برای لب و زیر چشم استفاده کنید. این نوع ماسک برای انواع پوست مخصوصاً پوست های حساس توصیه می شود.

8- ماسک زغالی

یکی از بهترین ماسک های صورت ماسک صورت زغالی می تواند به بیرون کشیدن باکتری ها ، کثیفی و چربی اضافی پوست کمک کند. اگر زیاد در فضاهای باز و محیط بیرون خانه هستید؟ زغال چوب می تواند به از بین بردن آلودگی هایی که در منافذ قرار می گیرد کمک کند. این نوع ماسک به از بین بردن جوش های سرسیاه کمک می کنند و از ایجاد جوش های جدید جلوگیری می کنند.

بهترین ماسک صورت برای پوست چرب:

بهترین ماسک برای پوست های چرب، ماسک هایی هستند که از چربی پوست کاسته و پوست را خشک میکنند. از بین بردن چربی اضافی و متعادل سازی چربی های موجود در پوست است. منافذ مسدود شده چیزی است که به طور طبیعی برای کسانی که پوست چرب دارند وجود دارد. به دلیل اینکه منافذ مسدود شده به پوست آسیب می رسانند  حتما باید به فکر درمان آنها باشید. افرادی که پوست چربی دارند باید به دنبال موادی باشند که به بیرون کشیدن ناخالصی های پوست کمک کرده و از شر چربی های اضافی که پوست  تولید می کند ، خلاص شوند. درمان پوست چرب هرگز نباید با این هدف باشد که  تمام چربی های طبیعی صورت از بین برود. از بین رفتن چرب طبیعی صورت فقط باعث تحریک و خشکی بیشتر می شود. از ماسکهایی که شامل مواد مسدود کننده منافذ مانند کره کاکائو و موم است ، دوری کنید. فردی با پوست چرب باید از ماسکی که شامل مواد: جوجوبا، روغن درخت چای، خاک رس، اسید گلیکولیک است، استفاده کند.

بهترین ماسک صورت برای پوست خشک:

بهترین ماسک صورت برای پوست خشک و کدر بر خلاف کسانی که پوست چرب دارند ، کسانی که پوست خشک دارند رنگ پوستشان بسیار کدراست. در بیشتر موارد ، شما باید به دنبال ماسک صورت هایی باشید لطافت پوست را بدون خشک شدن یا تحریک بیشتر به آن برگرداند. برای پوست خشک به دنبال ماسکی باشید که باعث آبرسانی پوست و رطوبت رسانی می شود. همچنین به دنبال موادی مانند آنتی اکسیدان ها و روغن های مغذی باشید. ماسک صورت با ترکیب مواد روشن کننده و مرطوب کننده نتیجه ای عالی ایجاد می کند. فرمول این نوع ماسک پوست اگر با کیفیت باشد به عمق پوست نفوذ می کند و سبب دخشان تر شدن پوست می شود. 

بهترین ماسک صورت برای پوست حساس:

کسانی که پوست حساس دارند ، بهتر است برای مقابله با حساسیت از محصولاتی استفاده کنند که کاربردشان تسکین و آرامش پوست است. پوست حساس بدنبال مواد آرام بخشی است که باعث تسکین و التیام شود. مواد لازم برای ماسک صورت مناسب پوست حساس شامل آنتی اکسیدان ها ، چای سبز و اسطوخودوس است. ماسک صورت با کاربرد بازیابی رطوبت پوست، برای تسکین و مقابله با مشکلات پوست حساس بسیار مناسب می باشد. این نوع ماسک صورت آنتی اکسیدان و ویتامین های مورد نیاز پوست را برای مقابله با حساسیت فراهم می کند و یک پوست مرطوب برای شما ایجاد می کند. همیشه قبل از خرید و استفاده از ماسک صورت ، به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. اگر نمیدانید ترکیبات آن چه کاربردی دارد با تایپ کردن هر یک از ترکیبات آن در یک موتور جستجو اطلاعات کافی بدست می آورید که  آیا این محصول واقعاً مفید است یا خیر.ویا از مشاوران وکارشناسان رومدباش کمک بگیرید.

ماسک صورت برای پوست مستعد آکنه:

اگر پوستی مستعد آکنه دارید ، استفاده از محصولات مملو از مواد ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شما شود. چندین محصول و داروی جوش و آکنه وجود دارد ، اگرچه این داروها برای فردی که با آکنه دست و پنجه نرم می کند بسیار مفید است ، اما استفاده بیش از حد از این نوع محصولات نیز ایده خوبی نیست. استفاده بیش از حد از محصولات ضد آکنه باعث تحریک و خشکی پوست می شود. حتماً دستورالعمل های محصول را بخوانید و به آنها عمل کنید و همچنین با کارشناسان  پوست رومدباش  در مورد این محصولات صحبت کنید. در صورت استفاده از ماسک مسدود کننده منافذ ، این نوع پوست می تواند بیشتر آسیب ببیند. گاهی به دلیل عدم تعادل در رطوبت و البته مسدود شدن منافذ، پوست مستعد آکنه می شود. بهتر است از ماسک صورت هایی استفاده کنید که هیچ ماده خشن ندارند. بدنبال موادی مانند گل رز ، خاک رس ، ذغال فعال ، اسید سالیسیلیک باشید.

بهترین زمان استفاده از ماسک صورت در طول روز

ماسک‌ صورت را باید هر چند وقت یک‌بار استفاده کرد؟

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که هر ماسک صورت یک مشکل پوستی متفاوت را هدف قرار می دهد. اگر ماسک صورت به لایه برداری ، ضد پیری یا ضد آکنه کمک می کند ، احتمالاً حاوی موادی است که فقط با استفاده یک یا دو بار در هفته ، بیشتر مفید واقع می شوند. در غیر این صورت ، ممکن است پوست شما تحریک شودو آسیب ببیند. هنگام استفاده از ماسکی که مخصوص مشکل است بهتر است با آگاهی از دستورالعمل ها پیروی کنید.

ماسک‌ صورت مرطوب‌کننده باید دوبار در هفته استفاده شوند، اما اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می‌کنید و پوستتان خشک شده است باید از ماسک‌های مرطوب‌کننده به‌طور روزانه استفاده کنید. در رابطه با انواع ماسک‎‌های ‌صورت روشن‌کننده پوست باید به این نکته توجه کرد که این ماسک‌ها حاوی مواد لایه‌ بردار و ملتهب‌کننده هستند که استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند مُضر باشد.

ماسک صورت را چه زمانی بگذاریم بهتر است؟

پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.برخی ماسک‌ها می‌تواننددر طول شبانه روز استفاده کرد اما بهترین زمان شب محسبوب میشود.و برخی از ماسک ها به صورت شبانه در روی صورت قرار بگیرند حتی میتوانید با این ماسک‌ها بخوابیدماسک خواب ها اغلب تسکین دهنده، آبرسان و جبران کننده هستند.

نکات بعد از استفاده از ماسک صورت چیست؟

اگر خواستار نتایج سریعتری هستید این نکات را فراموش نکنید و در هر بار استفاده از ماسک آنها را تکرار کنید تا در کمترین زمان بهترین نتایج را شاهد باشید، با این وجود نمی توان گفت که تنها استفاده از یک ماسک می‌تواند تمامی این پیامدهای مثبت را به دنبال داشته باشد. پس از برداشتن ماسک صورت، باید پوست خود را مرطوب کنید در حالی که هنوز مرطوب است. مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که برای نوع پوست شما طراحی شده باشد و پس از برداشتن ماسک صورت، یک لایه نازک بزنید. این می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و اثرات کامل ماسک شما را به حداکثر برساند.

چه زمانی نتایج استفاده کردن از ماسک صورت ظاهر می‌‌شوند؟

به‌محض آن‌که از انواع ماسک‌های صورت استفاده کنید می‌توانید اثرات فوق ‌العاده آن را ببینید. پس از استفاده، پوست، تازه، نرم و زیبا می‌‌شود اما تمامی این آثار فردای روز استفاده، ناپدید خواهند شد. این آثار تنها زمانی باقی می‌‌مانند که شما به ‌طور مرتب از ماسک ‌صورت استفاده کنید و مواد فعال آن بتوانند وارد پوست شده و تأثیر کنند.

استفاده از یک ماسک صورت بهتر است یا استفاده از چند نوع ماسک؟

استفاده از خوبی‌های چند ماسک صورت مسلماً بهتر از یک نوع ماسک خواهد بود. بهترین کار این است که بر حسب نیاز خود مثلاً سه نوع ماسک مرطوب‌ کننده، روشن‌ کننده و جوان ‌کننده را انتخاب کنید و در طول هفته به‌ نوبت از آن‌ها استفاده کنید. هرگز پشت سر هم از دو ماسک استفاده نکنید زیرا پوست نیازمند زمانی برای دریافت مواد فعالی است که روی آن نشسته است. اگر پوست چرب یا مخلوطی دارید ماسک آب‌ رسان را روی گونه و گردن و هم ‌زمان ماسک پاک‌کننده را روی پیشانی، بینی و چانه و گردن بمالید.

آیا باید ماسک صورت را از روی پوست شُست یا باید گذاشت خشک شود؟

ماسک صورت باید روی صورت ده تا بیست دقیقه استراحت کند. اگر از ماسک آب‌رسان استفاده می‌کنید یا تقویت‌کننده، می‌ توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی بگذارید اما در مورد ماسک‌های تمیز کننده یا روشن ‌کننده باید آن را در زمان معین نوشته شده روی بسته پاک کرد چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن پوست وجود دارد. اگر این نوع ماسک ‌ها را به‌موقع از روی پوست پاک نکنید، احساس گزش و سوزش خواهید کرد.

  • ساماندهی
کلیه حقوق متعلق به رو مد باش است